Hiusalan opinnot Ylä-Savon ammattiopistossa Iisalmessa

maanantai 6. helmikuuta 2017

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 

Oletko tehnyt jo jonkun ammatillisen tutkinnon tai tutkinnon osan? Oletko suorittanut mahdollisesti ylioppilastutkinnon tai opiskellut ehkä vain osan lukion oppimäärästä?
Jos vastauksesi edellisiin kysymyksiin oli kyllä, sinun ei tarvitse enää opiskella uudestaan sitä, minkä jo osaat.

Opintojen aloitusvaiheessa jokaisen opiskelijan kanssa käydään henkilökohtainen keskustelu, jossa opiskelija kertoo omasta osaamisestaan ja selvittää dokumenttien avulla osaamistaan mm. aikaisemmin suoriteuista tutkinnoista tai tutkinnon osista. Tämän keskustelun ja esille tuotujen dokumenttien perusteella jokaiselle opintonsa aloittavalle opiskelijalle räätälöidään oma henkilökohtainen opintosuunnitelma (hops).  

Tämän suunnitelman (hops) mukaan opiskelija lähtee oppimaan yksilöllisellä opintopolullaan ja harjoittelemaan hiusalan ammattitaitovaatimusten mukaisia tavoitteita saavuttaakseen mahdollisimman vahvan parturi-kampaajan ammatissa vaadittavan osaamisen.


Klikkaa alla olevaa linkkiä, niin saat lisätietoa henkilökohtaisesta opintosuunnitelmasta

Henkilökohtainen-opintosuunnitelma ysao



Autenttinen oppiminen, osaamisperusteisuus
-      ei siis istuta enää vain ”pulpetissa”!

Hiusalan tutkinnon perusteet ja tutkinnon osat ovat työelämälähtöiset, sillä ne perustuvat työtehtäväkokonaisuuksiin. Näistä esimerkkinä voisi mainita ammatilliset pakolliset tutkinnon osat, jotka ovat hiusten leikkaaminen ja partakäsittelyt, kampaukset ja ehostus, värjäyskäsittelyt, permanenttikäsittelyt ja hiusalan yrittäjyys ja yritystoiminta.

Ylä-Savon ammattiopiston opetussuunnitelma hiusalalla perustuu työtehtäväkokonaisuuksiin. Opetus aloitetaan pääsääntöisesti helpoimmasta vaikeampaan, kuten hiusten pesuista ja hoitokäsittelyistä sekä föönaamisesta. Näin mahdollistetaan opiskelijan osaaminen asiakaspalvelussa yksilöllisesti työtehtäväkokonaisuuksittain jo heti oppimisen alkuvaiheessa. Opiskelija voi tehdä asiakkaalle hiusten pesu- ja hoitokäsittelykokonaisuuden sekä föönata hänen hiuksensa, vaikka hän ei vielä osaisi esimerkiksi leikata tai värjätä asiakkaan hiuksia.

Kädentaidon työn opetuksessa käytetään apuna erilaisia harjoituspäitä, joihin tehdään kampauksia. Lisäksi harjoituspäitä käytetään ensimmäisissä hiustenleikkausharjoituksissa sekä ensimmäisissä partakäsittelyharjoituksissa.

Kädentaidon harjoituksia tehdään myös parityöskentelynä, jolloin opiskelijalla on mahdollisuus harjoitella käytännön työtä turvallisesti tutun asiakkaan (luokkakaveri) kanssa, mutta harjoittelun kohteena on kuitenkin oikea ihminen. Sen jälkeen kun opittua tehtäväkokonaisuutta on harjoiteltu tutulle asiakkaalle, on aika harjoitella oikeaa asiakastyötä opitusta työkokonaisuudesta parturi-kampaamo Hiustaitureissa.

Tietopuolisessa opetuksessa tehdään erilaisia oppimis-, tiedonhankintatehtäviä ja projektimaisia opintoja sekä pelataan erilaisia oppimispelejä ja käytetään mm. erilaisia lisätyn todellisuuden keinoja, jotka tuovat erilaista näkökulmaa oppimiseen. 

Lisäksi osallistutaan monelaisiin sidosryhmien järjestämiin tilaisuuksiin (tukkuliikkeiden koulutukset, järjestöjen tietoiskut, oman oppilaitoksen järjestämät yhteiset tapahtumat) ja toimitaan myös itse kumppanina järjestämässä erilaisia tapahtumia. Näistä esimerkkinä voisi mainita erilaiset muotinäytökset, johin opiskelijat tekevät kampauksia. Näistä tapahtumista kerrotaan lisää tässä blogissa sivulla tapahtumat.

Opiskelijan osaamisen osoittaminen tapahtuu ammattiosaamisen näytöissä, jotka opiskelija voi suorittaa joko parturi-kampaamo Hiustaitureissa tai hiusalan yrityksessä työssäoppimisjaksollaan. Työelämäyhteyttä pidetään yllä säännöllisesti käymällä työssäoppimisyrityksissä opiskelijoiden työssäoppimisjakson aikana.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti