Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Oletko tehnyt jo jonkun
ammatillisen tutkinnon tai tutkinnon osan? Oletko suorittanut mahdollisesti
ylioppilastutkinnon tai opiskellut ehkä vain osan lukion oppimäärästä?
Jos vastauksesi edellisiin
kysymyksiin oli kyllä, sinun ei tarvitse enää opiskella uudestaan sitä, minkä
jo osaat.
Opintojen aloitusvaiheessa jokaisen
opiskelijan kanssa käydään henkilökohtainen keskustelu, jossa opiskelija kertoo
omasta osaamisestaan ja selvittää dokumenttien avulla osaamistaan mm.
aikaisemmin suoriteuista tutkinnoista tai tutkinnon osista. Tämän keskustelun
ja esille tuotujen dokumenttien perusteella jokaiselle opintonsa aloittavalle
opiskelijalle räätälöidään oma henkilökohtainen opintosuunnitelma (hops).
Tämän suunnitelman (hops) mukaan opiskelija
lähtee oppimaan yksilöllisellä opintopolullaan ja harjoittelemaan hiusalan ammattitaitovaatimusten
mukaisia tavoitteita saavuttaakseen mahdollisimman vahvan parturi-kampaajan
ammatissa vaadittavan osaamisen.
Klikkaa alla olevaa linkkiä, niin saat lisätietoa henkilökohtaisesta
opintosuunnitelmasta
Henkilökohtainen-opintosuunnitelma ysao
Kädentaidon harjoituksia tehdään myös parityöskentelynä, jolloin opiskelijalla on mahdollisuus harjoitella käytännön työtä turvallisesti tutun asiakkaan (luokkakaveri) kanssa, mutta harjoittelun kohteena on kuitenkin oikea ihminen. Sen jälkeen kun opittua tehtäväkokonaisuutta on harjoiteltu tutulle asiakkaalle, on aika harjoitella oikeaa asiakastyötä opitusta työkokonaisuudesta parturi-kampaamo Hiustaitureissa.
Autenttinen oppiminen, osaamisperusteisuus
-
ei siis istuta enää vain ”pulpetissa”!
Hiusalan tutkinnon perusteet ja
tutkinnon osat ovat työelämälähtöiset, sillä ne perustuvat työtehtäväkokonaisuuksiin. Näistä esimerkkinä
voisi mainita ammatilliset pakolliset tutkinnon osat, jotka ovat hiusten leikkaaminen ja
partakäsittelyt, kampaukset ja ehostus, värjäyskäsittelyt, permanenttikäsittelyt
ja hiusalan yrittäjyys ja yritystoiminta.
Ylä-Savon ammattiopiston opetussuunnitelma
hiusalalla perustuu työtehtäväkokonaisuuksiin. Opetus aloitetaan
pääsääntöisesti helpoimmasta vaikeampaan, kuten hiusten pesuista ja
hoitokäsittelyistä sekä föönaamisesta. Näin mahdollistetaan opiskelijan
osaaminen asiakaspalvelussa yksilöllisesti työtehtäväkokonaisuuksittain jo heti
oppimisen alkuvaiheessa. Opiskelija voi tehdä asiakkaalle hiusten pesu- ja hoitokäsittelykokonaisuuden
sekä föönata hänen hiuksensa, vaikka hän ei vielä osaisi esimerkiksi leikata
tai värjätä asiakkaan hiuksia.
Kädentaidon työn opetuksessa
käytetään apuna erilaisia harjoituspäitä, joihin tehdään kampauksia. Lisäksi
harjoituspäitä käytetään ensimmäisissä hiustenleikkausharjoituksissa sekä
ensimmäisissä partakäsittelyharjoituksissa.
Kädentaidon harjoituksia tehdään myös parityöskentelynä, jolloin opiskelijalla on mahdollisuus harjoitella käytännön työtä turvallisesti tutun asiakkaan (luokkakaveri) kanssa, mutta harjoittelun kohteena on kuitenkin oikea ihminen. Sen jälkeen kun opittua tehtäväkokonaisuutta on harjoiteltu tutulle asiakkaalle, on aika harjoitella oikeaa asiakastyötä opitusta työkokonaisuudesta parturi-kampaamo Hiustaitureissa.
Tietopuolisessa opetuksessa
tehdään erilaisia oppimis-, tiedonhankintatehtäviä ja projektimaisia opintoja sekä pelataan erilaisia
oppimispelejä ja käytetään mm. erilaisia lisätyn todellisuuden keinoja, jotka
tuovat erilaista näkökulmaa oppimiseen.
Lisäksi osallistutaan monelaisiin
sidosryhmien järjestämiin tilaisuuksiin (tukkuliikkeiden koulutukset,
järjestöjen tietoiskut, oman oppilaitoksen järjestämät yhteiset tapahtumat) ja
toimitaan myös itse kumppanina järjestämässä erilaisia tapahtumia. Näistä
esimerkkinä voisi mainita erilaiset muotinäytökset, johin opiskelijat tekevät
kampauksia. Näistä tapahtumista kerrotaan lisää tässä blogissa sivulla tapahtumat.
Opiskelijan osaamisen osoittaminen
tapahtuu ammattiosaamisen näytöissä, jotka opiskelija voi suorittaa joko
parturi-kampaamo Hiustaitureissa tai hiusalan yrityksessä
työssäoppimisjaksollaan. Työelämäyhteyttä pidetään yllä säännöllisesti käymällä
työssäoppimisyrityksissä opiskelijoiden työssäoppimisjakson aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti